TAJUK 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
11.
PENDAHULUAN
Istilah ini berasal
daripada perkataan latin “sosio” bermaksud “berkongsi”. Istilah
ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud
“pengetahuan mengenai masyarakat”.
Sosiologi merupakan suatu kajian saintifik dan
sistematik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam masyarakat
daripada pelbagai sudut. Tisher, Whitten dan Hunter (1983).
22.
ISI
PENTING
Tiga
isi penting yang telah saya perolehi dalam tajuk ini ialah:
a. Teori
Fungsionalisme
·
Dipelopori oleh
Auguste Comte (1798-1857)
·
Mengkaji
perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada
pengekalan masyarakat.
·
Masyarakat
dianggap seperti tubuh badan yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri
·
Teori ini
melihat struktur dan fungsi dalam masyarakat seperti dalam disiplin sains tulen
·
Masyarakat
diumpamakan seperti organisma yang mempunyai bahagian dikenali struktur
·
Struktur sosial
akan menentukan kelancaran dan keharmonian masyarakat
·
Tiga andaian ahli fungsionalisme
(Brinkerhoff & White, 1989):
i.
Stabiliti = kriteria penilaian
untuk menentukan sejauh mana sesebuah masyarakat dapat dikekalkan
ii.
Harmoni = Bagaimana semua struktur
masyarakat bekerjasama mencapai tujuannya
iii.
Evolusi = perubahan dalam
masyarakat melalui proses adaptasi struktur sosial kepada pembaharuan
·
Teori ini menekankan persefahaman
ahli masyarakat untuk mencapai keharmonian dan kestabilan (Teori Konsensus)
b.
Teori Konflik
·
Dipelopori oleh
Karl Marx (1818-1883)
·
Menganalisis
konflik-konflik yang berlaku dalam masyarakat
·
Berlaku konflik
dalam struktur masyarakat
·
Mengkritik
kapitalisme
·
Menimbulkan
persoalan mengenai sama ada struktur-struktur masyarakat seperti ekonomi,
pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau
sebaliknya
c. Teori
Interaksionisme Simbolik
·
Dipelopori oleh
George Herbert Mead (1863-1931)
·
Teori mengkaji
bagaimana individu menginterpretasi dan bertindak menurut kemahuan
masing-masing dalam masyarakat
·
Mengkaji makna
simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif
·
Melihat
bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia
·
Kepentingan
memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya
·
Makna yang
simbolik (perkataan, perlakuan, objek, bahasa) berguna semasa interaksi
menyebabkan hubungan bertambah mesra
·
Makna adalah
sesuatu yang dirundingkan
·
Interaksi sosial
amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar
·
Jalinan
interaksi dan aksi akan membentuk kumpulan masyarakat
33.
RUMUSAN
Berdasarkan apa yang telah saya baca, memang
terdapat perbezaan yang jelas antara teori-teori. Sebagai perbandingan didapati
bahawa perkara yang diutamakan oleh ahli-ahli fungsionalisme dan konflik ialah
bagaimana cara untuk menyatukan masyarakat dan
bagaimanakah perubahan sosial berlaku.Manakala ahli-ahli teori
interaksionisme simbolik lebih menumpukan proses hubungan bersemuka individu
dalam konteks kehidupan sosial.Dengan kata lain penganalisisan mereka berbeza
daripada aspek makro dan mikro
44.
RUJUKAN
-
Amir Hasan Dawi
(2002) penteorian sosiologi dan pendidikan (edisi kedua). Tanjung Malim :
Quantum Books
-
Amir Hasan Dawi,
2006,Penteorian Sosiologi Dan Pendidikan Edisi ketiga, Quantum Books,Tanjong
Malim
No comments:
Post a Comment