TAJUK 10: PENGURUSAN
PENASIHATAN MURID
1.
PENDAHULUAN
Konsep bimbingan merupakan bantuan seseorang yang memiliki
peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap
peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri,
membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow & Crow
1960). Bimbingan diberi kepada individu untuk membuat pilihan dan penyesuaian
yang bijak. Dalam konsep pendidikan, bimbingan
merupakan keseluruhan perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar
mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka.
Konsep memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah
tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat (Zuraidah, 1994). Menurut
kamus dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk
yang baik, peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada
seseorang tentang pelbagai hal.
2.
ISI PENTING
Isi penting yang telah saya
pelajari dalam topik ini ialah terdapat beberapa proses bimbingan dan
penasihatan. Fasa pertama, kesedaran guru
sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam fasa ini, pihak pengurusan sekolah terlebih
dahulu perlu menerima konsep ini. Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang
mengajar pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai pelajar-pelajar
mereka berbanding guru yang tidak mengajar. Pada fasa kedua, menguasai
kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini, semua guru
dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan
melalui kursus, seminar dan bengkel khas.
Fasa ketiga merupakan proses
mengenali pelajar
Pada tahap ini, guru-guru dapat
mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti pelajar-pelajar
yang memerlukan bimbingan dan
penasihatan. Teknik atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk
tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan
ini ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik
skala pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod kesihatan.
Fasa keempat proses membimbing pelajar
membina hubungan, penerokaan,
definisi masalah dan membina matlamat, alternatif penyelesaian dan pelan
tindakan, dan melaksanakan tindakan. Fasa kelima ialah analisis
penilaian dimana melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu
sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil analisis ke atas pelajar
dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya dibimbing.
Keputusan dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa berikutnya jika perlu.
3.
RUMUSAN
Topik 10 berkaitan dengan pengurusan penasihatan murid. Bab ini
menjelaskan tentang fungsi seorang guru bukan sahaja mengajar bahkan sebagai
penasihat kepada para pelajarnya agar mereka yang mempunyai masalah dapat
dibantu dengan sebaiknya. Sesi kaunseling terhadap pelajar amat perlu
terutamanya bagi pelajar yang mempunyai masalah dalam pembelajaran mahupun
kendiri. Pengurusan penasihatan murid ini sangat penting untuk dilaksanakan
agar masalah-masalah yang berlaku dapat diatasi hingga ke akar umbi. Namun
begitu, pelbagai aspek haruslah ditekankan ketika memberikan sesi kaunseling
dan bimbingan iaitu dengan mematuhi kod etika bimbingan & kaunseling serta
tidak melakukan perkara yang bercanggah daripada aspek bimbingan &
kaunseling. Sebagai seorang guru, sikap profesional dalam menangani isu dan
masalah pelajar sangat diperlukan agar pelajar dapat memberikan kerjasama dalam
menyelesaikan masalahnya.
4.
RUJUKAN
Pengurusan Bimbingan & Kaunseling. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2002.
Zuraidah Abdul Rahman. (2011). Kaunseling dalam
pengurusan. Selangor: Marshall Cavendish.
Puteri Hayati Megat Ahmad. (2017). Kemahiran dan
pengurusan kes-kes kaunseling. Kota Kinabalu: Penerbit Universiti Malaysia Sabah.
No comments:
Post a Comment