TAJUK 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
11.
PENDAHULUAN
Proses
merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan atau
memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru,
menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan memberi
inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan agar
ianya berjalan sebagaimana yang dirancang (Nurlia Mohamad, komunikasi peribadi,
26 Disember 2012)
22.
ISI PENTING
Menurut
Benjamin S Bloom ‘pembelajaran yang didapati oleh manusia boleh
diklasifikasikan kepada tiga bidang utama’ iaitu :
a) Bidang kognitif
·
Melibatkan aspek intelektual iaitu
pengetahuan/maklumat,pengertian dan pemikiran.
·
Berkembang dari pengetahuan yang mudah kepada paras
kegiatan mental yang lebih tinggi.
·
Ada enam elemen taksonomi Bloom iaitu:
-
Pengetahuan, kefahaman, aplikasi (pemikiran aras rendah),
-
Analisis, sintesis, penilaian(pemikiran aras tinggi).
b) Bidang psikomotor
·
Psikomotor melibatkan fungsi otot dan kekuatan fizikal
·
Berkaitan dengan aktiviti menulis,memukul dan lain-lain
·
Antara aspek penilaian psikomotor :
i.
Meniru
ii.
Menyusun
iii.
Melakukan dengan prosedur
iv.
Melakukan baik dan tepat
v.
Melakukan tindakan secara alami
c) Bidang afektif
-
Objektif berhubung dengan sikap,
penikmatan , nilai dan emosi.
pembelajaran
akan tercapai sekiranya pelajar dapat membentuk sikap positif.
Mengikut
Davi R.Krathworth dan rakan-rakan(1964), ada 5 domain afektif
-
Domain Afektif :
i.
Menerima
ii.
Bertindak balas
iii.
Menilai
iv.
Mengelola
v.
Perwatakan
33.
RUMUSAN
Kesimpulannya, pengurusan dan pembelajaran yang
efektif amatlah penting untuk proses pembelajaran yang berkesan. Selain itu,
ibu bapa dan guru turut memainkan peranan yang penting untuk meningkatkan tahap
pemahaman pelajar dalam proses pengurusan dan pembelajaran pelajar.
44.
RUJUKAN
-
Zahari Suppian
(2018) interaksi dan pembelajaran, nota KPS3014
No comments:
Post a Comment