TAJUK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
- PENDAHULUAN
Pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan
penyertaan, kerjasama, dan campur tangan ahli untuk mencapai objektif-objektif
organisasi atau kumpulan, gerak kerja termasuk proses merancang, mengelola,
memimpin, mengarah dan mengawal. Bilik darjah merupakan tempat berlakunya
proses pengajaran dan pembelajaran dan tempat yang terpenting di sekolah. Bilik
darjah juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seorang guru. Pengurusan bilik darjah dinamik ke arah pembinaan
modal insan yang seiring dengan falsafah pendidikan negara iaitu pembinaan
jasmani, emosi, rohani dan intelek. Pengurusan bilik darjah memerlukan pelbagai
pengetahuan, kemahiran, prosedur, teknik dan strategi. Guru seharusnya memiliki
gaya kepimpinan, kemahiran merancang, kecekapan mengurus, kepelbagaian dalam
pengajaran dan pembelajaran, kebijaksanaan interpersonal, kemahiran
berkomunikasi, kemahiran kaunseling dan mampu mengendalikan teknologi maklumat
dan komunikasi (TMK).
- ISI PENTING
Antara
isi penting yang telah saya pelajari dalam tajuk pengurusan bilik darjah ini
ialah:
a) Aktiviti pengajaran
berkumpulan
Kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan
aktiviti berkumpulan, pengelompokan murid dibuat berdasrkan peringkat
kebolehan, pelbagai kebolehan dan minat.
Kebiasaannya terdapat tiga peringkat
murid, iaitu cerdas, sederhana dan lemah.Antara prinsip pengajaran berkumpulan
ialah guru bersedia menghadapi pelbagai situasi dan perhatian guru adalah sama
rata kepada semua kumpulan. Tujuannya adalah untuk menggalakkan penglibatan
aktif pelajar, memupuk rasa bertanggungjawab serta murid yang cerdas dan pandai
dapat membantu pelajar yang lemah.
b) Penyediaan bahan
pengajaran
Bahan pengajaran ialah apa sahaja yang digunakan dalam
pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran. Terbahagi kepada dua iaitu bahan
hidup dan bahan bukan hidup . Bahan hidup ialah manusia, haiwan dan
tumbuh-tumbuhan. Manakala untuk bahan bukan hidup ialah elektronik (audio dan
visual), bukan elektronik (bahan cetak), bahan-bahan dimensi (semulajadi dan
buatan manusia). Ia berfungsi sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi
pembelajaran yang lebih bermakna dan membantu murid memahami apa yang diajar.
c) Pengurusan Sumber
Satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan
bahan serta alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna. Segala
bahan dan alat yang dapat membantu guru mencapai objektif pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan. Pengurusan sumber bertujuan untuk mewujudkan
suasana dan persekitaran pendidikan yang hidup dan mencabar dan menimbulkan
minat dan semangat untuk murid belajar. Contohnya ialah, untuk buku terdapat
rak buku terbuka.
- RUMUSAN
Kesimpulannya, sebagai seorang insan bergelar guru,
kita hendaklah mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan bilik
darjah dan cara menguruskannya supaya kita dapat membina organisasi di dalam
kelas dengan baik. Guru juga harus bijak dalam memikirkan cara mengatasi
masalah disiplin yang pelbagai yang sering berlaku di dalam bilik darjah.
Seterusnya, penting untuk seseorang guru mengetahui latar belakang dan minat
pelajar agar pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan berkesan.
- RUJUKAN
·
Haliza Hamzah. (2014). Pengurusan bilik darjah dan tingkah laku. Selangor: Oxford Fajar
Sdn.Bhd.
No comments:
Post a Comment