TAJUK 11: :
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
(Managing
Multiculturalism or Managing Diversity)
1.
PENDAHULUAN
Menurut Kamus Dewan (4th Edition) pelbagai bermaksud perihal
pelbagai jenis. Budaya pula ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan
fikiran, akal budi (cara berfikir, berkelakuan, dan sebagainya). Sifat budaya,
yang mengenai kebudayaan, (yang) sudah maju(akal budi). Ini adalah definisi
daripada segi bahasa tetapi apa itu “pelbagai budaya”mengusulkan, mengesyorkan
atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal.
2.
ISI PENTING
Terdapat beberapa jenis pembezaan yang boleh digunakan oleh
guru untuk mengubahsuai pengajaran mengikut keperluan pelajar dan kurikulum.
Yang pertama ialah isi kandungan. Ia merupakan pembezaan kaedah mengajar
melibatkan perbezaan isi kandungan. Yang kedua ialah minat dimana pembezaan
pengajaran isi kandungan boleh dilakukan untuk mencerminkan minat pelajar. Yang
ketiga ialah kadar:dimana pembezaan kadar belajar merupakan jenis pembezaan
yang paling kerap digunakan oleh guru. Yang keempat tahap merupakan pembezaan
kadar belajar diikuti oleh pembezaan dari segi tahap. Yang kelima ialah akses dimana pembezaan dari
segi akses melibatkan guru menyediakan aktiviti yang sama bagi semua pelajar,
tetapi cara pembentangan aktiviti diubahsuaikan bagi pelajar tertentu
berdasarkan keperluan mereka. Yang
keenam ialah respon. Respon merupakan pembezaan akses (kepada sumber) memberi
peluang kepada pembezaan respon pelajar. Yang ketujuh merupakan urutan. Pembezaan
urutan kandungan kurikulum membolehkan pelajar memilih untuk menumpu kepada
topik-topik tertentu dalam sukatan pelajaran sesuatu subjek.Seterusnya, pembezaan
struktur berlaku apabila pengajaran dirancang supaya pelajar belajar isi
kandungan secara menyeluruh (‘chunks’) manakala yang lain belajar secara
langkah demi langkah.Masa guru merupakan masa dan perhatian guru untuk
pelajar-pelajar tertentu berlaku secara tidak terancang kerana guru tidak merancang
masa mereka. Stail pengajaran juga merupakan pembezaan stail pelajaran adalah
perlu supaya guru dan pelajar tidak menjadi bosan –visual learners, auditory,
verbal dan sebagainya.
3.
RUMUSAN
Topik 11 berkaitan dengan pengurusan
pelbagai budaya. kepelbagaian budaya
merupakan satu strategi
dan perspektif baharu untuk memahami variasi
pelajar dari masyarakat
yang berbilang kaum
dan berbilang budaya. Dengan itu
hubungan yang lebih
harmoni dapat dapat
diwujudkan semasa berinteraksi. Strategi ini
seharusnya dapat membantu
para pelajar memahami kepelbagaian budaya yang
ada di negara
ini supaya matlamat
pendidikan untuk memberi
kesedaran kepada \pelajar-pelajar tentang
wujudnya pelbagai nilai,
budaya, agama dan
bangsa dalam masyarakatnya serta
terdapat pula persamaan-persamaan dalam
budaya berbagai dapat dicapai.
4.
RUJUKAN
Sufean
Hussin. (2007). Inovasi dasar pendidikan: Perspektif sistem dan organisasi.
Kuala Lumpur: Penerbit
Universiti Malaya.
Wan
Hanum Suraya Wan Mohamed. (2015). Pengaruh budaya sekolah, strategi
pembelajaran dan efikasi kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar
tingkatan 4 di Perak. Tanjong Malim: Fakulti
Pengurusan dan Ekonomi, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
No comments:
Post a Comment