Saturday, November 10, 2018

TAJUK 11: : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA (Managing Multiculturalism or Managing Diversity)


TAJUK 11: : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
(Managing Multiculturalism or Managing Diversity)

1.      PENDAHULUAN
      Menurut Kamus Dewan (4th Edition) pelbagai bermaksud perihal pelbagai jenis. Budaya pula ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi (cara berfikir, berkelakuan, dan sebagainya). Sifat budaya, yang mengenai kebudayaan, (yang) sudah maju(akal budi). Ini adalah definisi daripada segi bahasa tetapi apa itu “pelbagai budaya”mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal.


2.      ISI PENTING
      Terdapat beberapa jenis pembezaan yang boleh digunakan oleh guru untuk mengubahsuai pengajaran mengikut keperluan pelajar dan kurikulum. Yang pertama ialah isi kandungan. Ia merupakan pembezaan kaedah mengajar melibatkan perbezaan isi kandungan. Yang kedua ialah minat dimana pembezaan pengajaran isi kandungan boleh dilakukan untuk mencerminkan minat pelajar. Yang ketiga ialah kadar:dimana pembezaan kadar belajar merupakan jenis pembezaan yang paling kerap digunakan oleh guru. Yang keempat tahap merupakan pembezaan kadar belajar diikuti oleh pembezaan dari segi tahap.  Yang kelima ialah akses dimana pembezaan dari segi akses melibatkan guru menyediakan aktiviti yang sama bagi semua pelajar, tetapi cara pembentangan aktiviti diubahsuaikan bagi pelajar tertentu berdasarkan keperluan mereka. Yang keenam ialah respon. Respon merupakan pembezaan akses (kepada sumber) memberi peluang kepada pembezaan respon pelajar. Yang ketujuh merupakan urutan. Pembezaan urutan kandungan kurikulum membolehkan pelajar memilih untuk menumpu kepada topik-topik tertentu dalam sukatan pelajaran sesuatu subjek.Seterusnya, pembezaan struktur berlaku apabila pengajaran dirancang supaya pelajar belajar isi kandungan secara menyeluruh (‘chunks’) manakala yang lain belajar secara langkah demi langkah.Masa guru merupakan masa dan perhatian guru untuk pelajar-pelajar tertentu berlaku secara tidak terancang kerana guru tidak merancang masa mereka. Stail pengajaran juga merupakan pembezaan stail pelajaran adalah perlu supaya guru dan pelajar tidak menjadi bosan –visual learners, auditory, verbal dan sebagainya.



3.      RUMUSAN
      Topik 11 berkaitan dengan pengurusan pelbagai budaya. kepelbagaian budaya  merupakan  satu  strategi  dan  perspektif baharu  untuk memahami  variasi  pelajar  dari  masyarakat  yang  berbilang  kaum  dan  berbilang  budaya. Dengan  itu  hubungan  yang  lebih  harmoni  dapat  dapat  diwujudkan  semasa  berinteraksi. Strategi  ini  seharusnya  dapat  membantu  para  pelajar  memahami kepelbagaian  budaya yang  ada  di  negara  ini  supaya  matlamat  pendidikan  untuk  memberi  kesedaran  kepada \pelajar-pelajar  tentang  wujudnya  pelbagai  nilai,  budaya,  agama  dan  bangsa  dalam masyarakatnya  serta  terdapat pula  persamaan-persamaan  dalam  budaya  berbagai  dapat dicapai.


4.      RUJUKAN

Sufean Hussin. (2007). Inovasi dasar pendidikan: Perspektif sistem dan organisasi. Kuala Lumpur:            Penerbit Universiti Malaya.
Wan Hanum Suraya Wan Mohamed. (2015). Pengaruh budaya sekolah, strategi pembelajaran  dan           efikasi kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan 4 di Perak. Tanjong Malim:          Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

No comments:

Post a Comment