TAJUK 9: PENGURUSAN
TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
1.
PENDAHULUAN
Menurut Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005), pengurusan
tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku
bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.
Seterusnya, disiplin ialah peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh
seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik. Justeru, displin merupakan proses
mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan sempurna. Masalah
disiplin sekolah lebih sesuai dirujuk sebagai masalah salah laku pelajar atau
tingkah laku devian.
2.
ISI PENTING
Isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah
berkaitan dengan jenis devian. Menurut Merton (1938), terdapat empat jenis
devian iaitu inovasi (innovation), ritual (ritualism), undur (retreatism), dan
menentang (rebelliation). Inovasi (innovation) adalah suatu cara memenuhi
matlamat dengan cara yang salah. Misalnya: pelajar yang ingin mendapatkan
markah yang tinggi dalam peperiksaan tetapi tidak berupaya menjawab soalan yang
dikemukakan akan cuba mendapatkan markah yang tinggi dengan melakukan
kecurangan akademik. Yang kedua ialah ritual (ritualism) dimana tindakan
mengulang-ulang suatu perbuatan. Misalny pelajar yang selalu kecewa akan
mengulang-ulang tingkah laku yang sama.Yang ketiga ialah undur (retreatism) yang
bermaksud seseorang yang tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan
alternatif lain sebagai tindakan. Sebagai contoh, pelajar yang sudah kecewa
dengan pelajaran misalnya akan melakukan ponteng sekolah. Akhir sekali ialah
menentang (rebelliation) dimana ia menolak matlamat persekolahan dan
menggantikannya dengan matlamat lain seperti mencuri.
3.
RUMUSAN
Topik 9 ini berkaitan dengan peraturan dan disiplin murid,
pengurusan devian dan salah laku serta pekeliling dan peraturan. Guru hendaklah
menangani masalah devian yang berlaku dalam kalangan pelajar secara
profesional. Guru juga mestilah bijak dalam mencorak anak didiknya agar mereka
tidak berasa tersisih dan melakukan salah laku. Pelajar memerlukan perhatian
yang sama rata daripada guru dan hal ini haruslah dilaksanakan oleh guru tanpa
ada unsur pilih kasih.
4.
RUJUKAN
Ang Jit Eng. (2007). Pengurusan disiplin murid.
Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing.
Periakka Rengaya Chinaya. (2016). Pengurusan
tingkah laku murid pendidikan khas. Petaling
Jaya: Sasbadi Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment