TAJUK 4: KEPIMPINAN
DAN ORGANISASI DI SEKOLAH
1.
PENDAHULUAN
Menurut dewan bahasa kepimpinan bermaksud kesatuan
yang terdiri daripada bahagian-bahagian dalam sesuatu pertubuhan untuk
tertentu. Kepemimpinan adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku manusia,
kemampuan untuk membimbing orang, mempengaruhi & membimbing seseorang demi
mencapai tujuan-tujuan tertentu mempunyai cara dan seni sendiri. Seterusnya,
organisasi bermaksud keupayaan memimpin melalui teladan (Dewan Bahasa).
Organisasi yang baik mempunyai orentasi visi dan misi ke depan. Organisasi
sekolah membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di
sekolah, disamping sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana
kondusif. Organisasi dan kepimpinan di sekolah melibatkan pengetua, penolong
kanan, penolong kanan hal ehwal murid, penolong kanan kokurikulum, guru
bimbingan dan kaunseling, guru kelas, guru serta murid.
2.
ISI PENTING
Tiga isi penting
yang telah saya pelajari dalam tajuk ini ialah:
a) Gaya kepimpinan autokratik
Gaya kepimpinan jenis autokratik adalah lebih
mengutamakan kepada kehendak kerja & menyelesaikan tugas. Pemimpin jenis
ini akan menggesa orang bawahannya untuk menyempurnakan tugasan mengikut arahan
yang dia telah berikan. Tiada hubungan atau komunikasi yang mesra terjalin
antara pemimpin dengan orang bawahan kerana perbincangan hanya menumpukan
terhadap tugasan yang diberikan. Apabila perbincangan, kebanyakan pendapat
orang lain tidak diterima dan dia hanya inginkan pendapatnya sahaja diterima.
Pemimpin jenis ini biasanya suka mengongkong, pemarah, tegas & sombong
namun hasil tugasannya lebih teliti dan sempurna.
b) Gaya kepimpinan demokratik
Gaya kepimpinan demokratik adalah gaya yang paling
berkesan daripada gaya kepimpinan yang lain. Kepimpinan jenis ini bersifat
lebih terbuka dan amat disenangi oleh orang di bawah pimpinannya. Apabila
membuat perbincangan, pemimpin akan mengajak ahli-ahli lain dan mendengar
setiap idea dan pendapat daripada mereka. Pemimpin mampu menerima kritikan dan
pendapat daripada orang bawahan dengan hati yang terbuka. Dia akan berusaha
memperbaiki kelemahan diri agar disenangi orang bawahan. Pemimpin lebih
bersikap matang dan hubungan dengan orang di bawah pimpinannya adalah rapat
kerana pemimpin ini mementingkan hubungan sesama ahli.
c) Gaya kepimpinan kontegensi
Kaedah kepimpinan kontigensi memusatkan perhatiannya
pada hukum situasi (Law of The Situation). Presthus dan Marry Parker menyatakan
bahawa teori kontigensi kepimpinan adalah di mana gaya kepimpinan adalah
berdasarkan situasi. Situasi berbeza ditangani dengan gaya kepimpinan yang
tersendiri. Penerapan gaya kepimpinan yang bervariasi dalam menghadapi pelbagai
situasi akan menjadikan kepimpinan lebih efektif. Contoh situasi berbeza:
struktur organisasi, kedudukan, tempat dan waktu, kelompok kerja.
3.
RUMUSAN
Kesimpulannya, daripada perbincangan diatas kepimpinan
adalah proses dimana seseorang individu itu mempengaruhi anggorta-anggota lain
dalam kumpulannya kearah mencapai tujuan dan matlamat kumpulan itu. Dalam erti
kata lain, kepimpinan ialah proses yang sangat berkaitan dengan pengaruh dimana
seseorang itu berjaya mempengaruhi mereka yang dipimpin supaya mengubah sikap
dan tingkah laku mereka. Tegasnya, pemimpin memimpin dan dipimpin. Kepimpinan
ialah tenaga penting di sebalik kejayaan dalam organisasi dan organisasi tidak
boleh mencapai kejayaan tanpa kepimpinan yang berkesan.
4.
RUJUKAN
- A.L.Ramaiah. (1999). Kepimpinan Pendidikan-Cabaran Masa Kini(edisi baru). Petaling Jaya: IBS Buku Sdn. Bhd.
- Moejiano Imam. (2002). Kepimpinan dan Keorganisasian. Jogakarta: UII Press.
- Shahril @ Charil Marzuki. (2001). Ciri-ciri kepimpinan pengetua / guru besar berkesan yang dapat menghadapi cabaran dan harapan pada abad ke-21 ini. Pemimpin, 1(1).
No comments:
Post a Comment