TAJUK 7: PENGURUSAN
SUMBER
1. PENDAHULUAN
Pengurusan sumber amat penting
bagi sebuah institusi pendidikan dan sebagainya. Hal ini, pengurusan sumber
merupakan salah satu tempat atau medium rujukan untuk mencari maklumat. Menurut
(Buck,2010) pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan kumpulan yang
terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan meneyelaras dan
mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai misi dan matlamat sebuah
organisasi atau kumpulan.
Sumber pula membawa maksud ,
sesuatu yang menjadi rujukan untuk kesahihan sesuatu maklumat atau carian.
Selain itu sumber juga boleh digunakan dalam kehidupan seharian. Sumber juga
boleh diklasifikasikan sebagai bahan atau tenaga yang diperlukan bagi
melaksanakan sesuatu. Terdapat pelbagai kategori sumber antaranya dari alam
atau semulajadi,manusia, serta kewangan dan teknologi. Oleh itu sumber
digunakan oleh manusia secara langsung dalam kehidupan dan adea kaitan juga
dengan pengurusan. Menurut AECT (Association for Educational Communication and
Technology) 2008, meliputi sumber yang dapat digunakan oleh pelajar baik secara
terpisah mahupun dalam bentuk gabungan,biasanya dalam situasi informasi untuk
memberi kemudahan belajar.
Oleh itu, pengurusan sumber
boleh ditakrifkan sebagai bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang ada
melalui proses merancang, memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu
matlamat. Dari aspek pembelajaran berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus
sumber adalah sangat penting bagi menjelaskan fakta, membuktikan kesahihan
sesautu fakta dan menyatakan kebenaran agar tidak tersasar dari maksud sebenar
maklumat tersebut. Pusat sumber pula ialah tempat,perkhidmatan,koleksi bahan
untuk pemebelajaran dan juga agen rujukan para pelajar dan guru.
2. ISI PENTING
Antara isi yang terdapat dalam
bab pengurusan sumber ialah:
2.0
Objektif pusat sumber
·
Membantu pelajar menggunakan
bahan-bahan pelajaran tambahan untuk tambahan ilmu pengetahuan mengenai sesuatu
subjek.
·
Memupuk kemahiran menggunakan
bahan pusat sumber
·
Memupuk dan menanamkan tabiat
gemar membaca dan menyelidik
·
Membantu guru-guru memilih dan
mendapatkan bahan-bahan untuk pengajaran
·
Membantu memupuk dan
mengembangkan bakat dan kebolehan pelajar berdasarkan minat dan kecendurangan.
2.1
Fungsi pengurusan sumber
ü
Pusat profesional
Contohnya: aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh pusat
sumber dalam meningkatkan iktisas keguruan dalam aspek kerja berkumpulan.
ü
Pusat perkembangan idea dan
kreativiti
Contohnya: mengadakan satu
pertandingan nilam dan sebgainya untuk para pelajar
ü
Mengisi masa lapang
Contohnya: para pelajar dapat
berkumpul disitu pada waktu rehat atau waktu lapang mereka jika pusat sumber
tersebut menyediakan kemudahan ict atau sebagainya dalam memberi maklumat
pelajaran.
ü
Pusat kegiatan belajar dan
mengajar
Contohnya: para pelajar dan
guru akan menjadikan pusat sumber sebagai medium pelajaran.
2.2
Ciri-ciri pusat sumber
o
Menyeronokan murid
o
Menjimatkan masa
o
Sumber rujukan senang diperoleh
o
Kesesuaian tempat
o
Mempelbagaikan kegiatan murid
o
Tujuan pusat sumber
2.3
Komponen pengurusan sumber
Ø
Pengurusan infrastuktur
Ø
Pengurusan sumber manusia
Ø
Pengurusan kewangan
Ø
Pengurusan sumber pengajaran
dan pembelajaran
Ø
Pengurusan pusat sumber
2.4
Jenis sumber pembelajaran
§
Sumber asas
Contohnya: buku, majalah
§
Sumber rujukan elektronik
Contohnya: rujukan online
§
Sumber elektronik
Contohnya: menggunakan teknologi
ict
§
Sumber pengalaman
Contohnya: lawatan dan
sebagainya.
2.5
Cara penggunaan sumber
pembelajaran
v
Sesuai dengan situasi
pembelajaran
v
Merancang penggunaan sumber
pembelajaran
v
Membimbing pelajar menggunakan
sumber pembelajaran berpusatkan murid
2.6
komponen pembelajaran
berasaskan sumber
·
buku teks
·
aktiviti penelitian
·
pencarian bahan dari pelbagai
sumber
·
latihan penyelesaian masalah
·
penggunaan alat pandang dengar
2.7
kepentingan pengurusan sumber
ü
merangsang minat pelajar
ü
menyediakan pengalaman sebenar
ü
melibatkan pelajar belajar
secara aktif
ü
memberi peluang kepada pelajar
untuk mencari maklumat
3. RUMUSAN
Sebagai kesimpulan bagi bab
ini, pengurusan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kefahaman
pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Selain itu
penyampaian guru lebih berkesan dengan adanya sumber rujukan yang pelbagai.
Pengurusan sumber merupakan aspek
penting dalam pengurusan pembelajaran, pengurusan pusat sumber amat penting
kerana ianya salah satu bantuan dalam sistem pembelajaran.
4.
RUJUKAN
Ø https://prezi.com/3ood1pnnxkxp/apa-itu-pengurusan-sumber
Ø RujukanAbdul
Aziz Yusof (2004).
Ø Kepimpinan
Dalam Mengurus Perubahan-Dari Dimensi Kemanusiaan.
Pearson Prentice Hall.Abdul Aziz Yusof (2007).
Ø London: Kogan
Page Limited.Buck, Frank (2010).
Organization Made Easy!-Tools for Todays Teachers.
New York: Eye onEducation.Cari Ilmu Online Borneo
(2010).
No comments:
Post a Comment