TAJUK
2: INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
11. PENDAHULUAN
Interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif
antara satu sama lain iaitu tindak balas
antara dua atau beberapa pihak.
Pembelajaran adalah proses kegiatan belajar.
Pembelajaran ialah proses seseorang pelajar memperoleh sesuatu kefahaman atau
konsep tertentu yang telah dipelajari itu.
22. ISI
PENTING
Setelah
mempelajari tajuk ini, saya dapat memperolehi tiga isi penting dari subtopik
jenis-jenis interaksi. Tiga penting yang saya perolehi adalah:
a. Interaksi
sehala dari guru kepada murid
·
Aktiviti
pembelajaran bercorak positif
·
Corak interaksi
tertumpu kepada guru sahaja
·
Tiada interaksi
antara murid dengan murid
·
Pendekatan
memusatkan guru
·
Kaedah kelas
·
Memberi arahan
·
Memberi syarahan
·
Kaedah mencerita
·
Kaedah
demonstrasi
·
Aktiviti
pemulihan
b. Interaksi
dua hala di antara guru dengan murid
·
Aktiviti
pengajaran dan pembalajaran bercorak aktif
·
Perhubungan guru
dengan murid dipereratkan
·
Penglibatan
murid digalakkan
·
Pendekatan
perbincangan
·
Kaedah menyoal
·
Kaedah sokratik
·
Kaedah individu
c. Interaksi
dua hala antara murid dengan murid
·
Aktiviti
pembelajaran bercorak aktif
·
Perhubungan
murid dengan murid dipereratkan
·
Interaksi guru
dengan murid sehala, iaitu melalui bimbingan atau arahan guru sahaja
·
Semangat
kerjasama, toleransi serta tolong menolong di kalangan murid dipupuk
·
Pendekatan
kumpulan
·
Kaedah projek
·
Kaedah bermain
·
Lakonan
·
Sumbangsaran
·
Semasa memberi
arahan guru
33.
RUMUSAN
Kesimpulannya, berdasarkan apa yang telah saya baca,
terdapat beberapa jenis interaksi yang digunakan. Hal ini adalah perlu mengikut
situasi tertentu agar proses pengajaran dan pembalajaran dapat berjalan dengan
lancar serta dapat difahami oleh murid dengan baik. Interaksi antara guru dan
murid adalah sangat penting untuk menilai tahap kefahaman seseorang murid
terhadap sesuatu tajuk atau pelajaran yang di pelajari.
44.
RUJUKAN
-
Zahari Suppian
(2018) interaksi dan pembelajaran, nota KPS3014
No comments:
Post a Comment