Saturday, November 10, 2018

TAJUK 8: STRATEGI MENGURUSKAN BILIK DARJAH


TAJUK 8: STRATEGI MENGURUSKAN BILIK DARJAH

1.      PENDAHULUAN
Strategi membawa maksud pelbagai cara untuk mencapai tujuan. Strategi juga dapat disebut sebagai perilaku yang diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai tindakan terkait dengan keadaan atau permainan (Benoit dan Trigeorgis, 2011)
Manakala dalam konteks pendidikan, pengurusan bilik darjah yang baik boleh menjurus kepada situasi yang lebih baik dan berprosedur sempurna untuk mencapai objektif-objektif aktiviti yang lebih berkesan dan bermakna.Pengurusan bilik darjah ialah suatu aspek yang penting dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Definisi bilik darjah pula ialah satu tempat berlakunya proses penjaran dan pembelajaran dimana melibatkan interaksi antara guru dan murid. Ianya merupakan satu tempat yang terpenting yang perlu terdapat di sekolah. Menurut (Richards, 1990)  pengurusan bilik darjah merupakan sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti yang telah dirancang oleh guru untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran P&P di dalam bilik darjah yang merangkumi tindakan disiplin, rutin harian, penyusunan susun atur meja dan kerusi serta masa yang diperuntukan bagi satu subjek pembelajaran.


2.      ISI PENTING
2.1  konsep bilik darjah
·         DAHULU
Dimana satu proses pembelajran berlaku dengan adanya murid sebagai pendengar serta guru sebagai tenaga pengajar dianggap bilik darjah walaupun bukan di dalam bilik kelas.
·         SEKARANG
Sebuah bilik darjah perlulah lengkap dengan kemudahan pembelajaran contonya kerusi, alat bantu mengajar dan sebagainya. Ianya juga merupakan satu tanggungjawab seorang guru untuk memimpin kelas tersebut.

  
Penyusunan bilik darjah:
Ø  Tempat duduk belajar
Ø  Meja guru
Ø  Kerusi dan meja pelajar
2.2  Pengurusan bilik darjah
·         Rutin bilik darjah: mewujudkan bilik darjah yang efektif dan berkesan
·         Menyimpan rekod pelajar untuk menilai sama ada pelajar tersebut gagal atau sebaliknya.
·         Klasifikasi sumber pembelajaran:
*      Sumber asas
*      Sumber bukan elektronik
*      Sumber elektronik
*      Sumber pengalaman
2.3  Konsep bilik darjah
Jenis interaksi :
Ø  Interasksi sehala atau tradisional
Ø  Interaksi dua hala antara guru dan murid
Ø  Interaksi dua hala antara murid dan murid
Ø  Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid
Ø  Interaksi berkomputer
2.4  Faktor yang mempengaruhi pembentukan interaksi dalam kelas:
§  Susunan bilik darjah
§  Keadaan emosi bilik darjah
§  Kawalan dan kepimpinan dalam bilik darjah
1.gaya autokratik
2. gaya demokratik
3.gaya laissez Faire
§  Kaedah kumpulan
§  Amalan teori dan amali
§  Kaedah suasana pembelajaran
2.5  suasana bilik darjah
o   suasana fizikal
o   suasana emosi
o   suasana emosi



3.      RUMUSAN
Dalam strategi menguruskan bilik darjah, guru merupakan salah satu penggerak dan rujukan kepada pelajar dalam menentukan suasana dan kelancaran pembelajaran yang selesa dan kondusif. Selain itu, minat murid terhadap sesuatu pembelajaran berasaskan strategi mengurus bilik darjah yang terancang dan menarik. Dari sudut institusi pendidikan bilik darjah merupakan bilik-bilik yang menempatkan para pelajar untuk mengikuti sesi pembelajaran dan pengajaran dan interaksi antara satu sama lain. Oleh itu susun atur sangat mempengaruhi minat serta kelancaran sesebuah pengajaran yang akan memberi kesan kepada fahaman para pelajar.

4.      RUJUKAN
·         Mukodi, M. (2016). Bilik-Bilik Demokrasi dalam Pendidikan. SHAHIH : Journal Of Islamicate Multidisciplinary, 1(2), 113. doi: 10.22515/shahih.v1i2.393.

·         Mohd. Ismail Tambi. (2005). Dr. Ismail Tambi. Bentong, Pahang: PTS Millennia Sdn. Bhd.

·         Pembelajaran, B. (2018). Bab 8 : Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran. Retrieved from https://missugliest.blogspot.com/p/bab-8.html

No comments:

Post a Comment