TAJUK 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
1.
PENDAHULUAN
Berdasarkan Akta Pendidikan 1996, Peraturan-peraturan Pendidikan
(Pendidikan
Khas 2013) Bahagian 3, ‘Pendidikan Khas’ ertinya
pendidikan bagi murid
berkeperluan pendidikan khas di suatu sekolah
khas, atau di sekolah yang
melaksanakan PPKI atau Program Pendidikan Khas
Inklusif, pada peringkat
pendidikan pra sekolah; pendidikan rendah;
pendidikan menengah; atau pendidikan
lepas menengah. Akta tersebut juga menyatakan
bahawa ‘Murid Berkeperluan
Pendidikan Khas (MBPK)’ ertinya murid yang
diperakukan oleh pengamal
perubatan, ahli politik, ahli audiologi atau ahli
psikologi, mengikut mana-mana yang
berkenaan, sama ada dalam perkhidmatan kerajaan
atau tidak, sebagai murid yang
mempunyai ketidakupayaan penglihatan;
ketidakupayaan pendengaran;
ketidakupayaan pertuturan; ketidakupayaan
fizikal; masalah pembelajaran; atau
mana-mana kombinasi ketidakupayaan, atau
ketidakupayaan dan masalah, seperti
yang disebut. (MOHDNASIR, 2016).
2.
ISI PENTING
Apa yang saya
pelajari dari topik ini adalah terdapat 3 isi penting boleh dikongsikan
bersama. Pertama, program pemulihan. Program pemulihan
merupakan “Satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami
masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh
faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang
yang khusus. Selain itu, ia juga dapat menggalakkan murid tersebut lebih banyak
bertanya dan mengurangkan rasa malu pelajar tersebut. Program pemulihan
tersebut dijalankan untuk menggurangkan masalah yang dihadapi oleh murid
pelbagai upaya.
Seterusmya adalah penggayaan.Memberi
aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam
jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Terdapat dua jenis
penggayaan iaitu penggayaan mendatar dan penggayaan menegak.aIa juga dapat
melibatkan pelajar secara langsung dan juga guru secara tidak langsung. Selain itu, murid boleh belajar bergeerak sendiri dengan dorongan guru
yang membantu mereka. Selain itu, ia juga dapat menggalakkan murid terus
berkembang dengan minat mereka.
Akhir sekali, teori kecerdasan
pelbagai. Antaranya adalah kecerdasan logik-matematik, kecerdasan
verbal-linguistik, kecerdasan muzik,kecerdasan kinestatik badan dan pelbagai
lagi. Sebenarnya murid pelbagai upayaini tidak hanya tertumpu kepada satu
kecerdasan. Mereka mempunyai kecerdassan yang berbeza bergantung kepada diri
masing- masing. Mereka boleh dicampurkan sekali Cuma guru perlu lebih perhatian terhadap
golongan ini.
3.
RUMUSAN
Guru perlu
membantu mengatasi masalah tingkah laku
yang tidak normal sebelum mampu mengajar mereka sebarang mata pelajaran
akademik. Manakala murid tidak mengalami sebarang masalah biologikal malah
lebih tertumpu pada masalah kognitif sahaja. Dengan
kaedah, strategi
dan teknik pengajaran yang telah dikuasai oleh guru yang profesional, pembelajaran dapat
ditingkatkan. Masa depan murid-murid yang kurang upaya dalam pembelajaran ini
perlu bantuan dari pelbagai pihak. (Fong, 2018). Guru juga memainkan
peranan penting dalam masalah murid pelbagai upaya. Selain guru, ibubapa juga
perlu membantu murid murid ini menggapai kejayaan.
4.
RUJUKAN
Fong, C. E. (2018).
Dari Pendidikan Khas ke Pendidikan Pemulihan: Dua Program Masalah
Pembelajaaran.
MOHDNASIR, S. N. (2016). PELAKSANAAN PROGRAM
TRANSISI KERJAYA (PTK) MURID. 1-2.
No comments:
Post a Comment