TAJUK 5: PENGURUSAN MURID
- PENDAHULUAN
Pengurusan murid merupakan suatu bidang yang penting
di dalam sebuah institusi pendidikan. Hal ini kerana pengurusan murid yang
efektif dan berjaya boleh memberi impak yang mendalam terhadap hal ehwal murid
itu seperti contoh displin, tingkah laku, kemahiran berfikir, kecerdasan
kognitif, kinestatik, interpersonal dan juga intrapersonal. Bagi melahirkan dan
membantu individu supaya seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan intelek
sebagaiamana yang telah termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN), suatu
perancanagan yang lebih berstruktur dan strategik perlu dilakukan di sekolah
dimana perancangan ini meliputi dari segi akademik serta bukan akademik. Proses
pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek iaitu aspek perancangan,
pengelolaan, pentadbiran dan pengawalan atau pemulihan. Oleh itu, bagi mencapai
hasrat ini jawatan khas Guru Penolong Kanan (HEM) telah diwujudkan di sekolah
bagi membantu pihak pentadbir iaitu guru besar atau pengetua dalam memainkan
peranan sebagai pemaju, pembantu, perancang, pemudah cara penyelaras dan pengawal
serta kaunselor kepada ahli-ahli di bawah pengawasannya terutama kepada para
pelajar bagi memastikan sistem pengurusan murid ini lebih dinamik.
- ISI PENTING
Kaedah dalam menguruskan rekod murid:
a) Sistem maklumat murid berkomputer
Sistem ini diperkenalkan pada tahun 2000. Ia
mengandungi maklumat senarai rekod kesihatan murid, rekod rancangn makanan
tambahan (RMT), rekod skim pinjaman buku teks, rekod kedatangan harian, dan
kemudahan mendaftar untuk murid. Dikenali sebagai sistem maklumat murid (SMM)
b) Pentaksiran berasaskan sekolah
Pentaksiran berasaskan sekolah dikendalikan oleh
pihak sekolah dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru-guru matapelajaran secara
berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pentaksiran berasaskan
sekolah perlu dirancang, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut
prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia agar dapat
meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan skor pentaksiran yang dilaksanakan.
c) Sistem laporan adab belajar
Sistem laporan dilaksanakan di sekolah pada bulan
Januari 2004 ekoran daripada cadangan Kementerian Pendidikan (2003). Ia
bertujuan untuk menilai murid bukan sahaja dari segi pencapaian akademik malah
mereka perlu dinilai secara keseluruhan iaitu merangkumi aspek perkembangan
emosi dan tingkah laku. Sebagai medium untuk melaporkan dengan lebih
komprehensif berdasarkan penilaian yang dilakukan secara menyeluruh terhadap
setiap murid. Penilaian ini dilakukan oleh guru kelas dan guru mata pelajaran.
- RUMUSAN
Natijahnya, pengurusan murid
merupakan satu bidang yang penting disekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya si
sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan
sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan
fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan. Penilaian yang dilaksanakan dengan
sempurna dapat membantu murid mengatasi masalah pembelajaran yang telah di
kenal pasti pada peringkat awal. Melalui tindakan susulan yang efektif, guru
dapat membantu murid dalam meningkatkan kemajuan dalam pembelajaran.
- RUJUKAN
·
Rahil
Mahyuddin. (2002). Psikologi Pendidikan
Untuk Perguruan. Shah Alam: Karisma Publications.
·
Mok Soon Sang.
(2001 ). Psikologi Pendidikan Semester 1.
No comments:
Post a Comment