TAJUK 13: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
1.
PENDAHULUAN
Sekolah mestilah
mengamalkan sikap tiga dimensi dimana sekolah akan bertoleransi dengan ibu bapa
serta masyarakat( Seng, T. W. ,2005 ). Selain itu,
mereka mestilah mencapai objektif yang sama. Contohnya, apabila sekolah ingin
mencapai sesuatu objektif maka ibu bapa dan masyarakat harus berganding bahu
merealisasikan objekif tersebut. Selain itu, sekolah mestilah ada hubungan yang
mantap dan akrab dengan ibu bapa dan masyarakat. Contohnya, sekolah mengadakan
program bersama ibu bapa dan masyarakat. Apabila program ini dijalankan ia akan
menghasilkan hubungan yang akrab dan mantap disamping dapat mengeratkan
silaturahim antara satu sama lain. Akhir sekali,gabungan antara ibu bapa dan
masyarakat serta sekolah dapat menghasilkan satu hubungan yang positif dimasa
akan datang.
2.
ISI PENTING
Tiga
isi penting yang saya pelajari dari topik ini adalah matlamat perkongsian.
Sekolah adalah sebuah insitusi sosial bukanlah sekolah sahaja yang perlu
memainkan peranan dalam mendidik anak anak. Ibu bapa dan masyarakat juga perlu
memainkan peranan dalam mendidik mereka. Selain itu, pihak ibu bapa dan
masyarakat tidak perlu menyalahkan pihak sekolah 100% apabila berlakunya
sesuatu perkara yang berkaitan dengan anak anak dan pihak sekolah. Pihak ibu
bapa dan masyarakat mestilah memberi kepercayaan sepenuhnya kepada sekolah
untuk mendidik anak mereka. Selain itu, pihak sekolah juga memerlukan
masyarakat yang bermuafakat dan prihatin agar tidak berlakunya permasalahan dan
masalah dapat diatasi dengan sewajarnya.
Isi yang kedua adalah kepentingan perkongsian. Masyarakat dan sekolah
adalah saling memerlukan kerana tanpa sekolah, masyarakat tidak boleh mengenal
huruf dan tidak mungkin akan berjaya di masa hadapan. Seterusnya adalah sekolah
juga adalah agen perubahan masyarakat. Ini kerana sekolah juga memainkan
peranan dalam memberi ilmu kepada masyarakat.
Isi yang ketiga adalah hubungan ibu bapa dan sekolah melalui program
PIBG. Program ini dijalankan agar semangat ukhwah diantara ibu bapa dan sekolah
sering terjalin walau apa pun yang terjadi. Selain itu, program PIBG dijalankan
adalah sebagai orang tengah diantara guru dan ibu bapa. Segala permasalahan
boleh diselesaikan dengan cara ini.
3.
RUMUSAN
Hubungan mesra yang terbina diantara sekolah dan ibu
bapa ini sangat digalakkan untuk masa akan datang. Selain itu, ia juga dapat
meningkatkan nama dan prestasi sekolah dalam mencapai kejayaan seseorang murid.
Jadi hubungan ini sangat penting disesebuah sekolah untuk mencapai sekolah yang
cemerlang bersama ibu bapa dan masyarakat. Seterusnya , hubungan yang terbina
diantara sekolah bersama ibu bapa dan masyarakat juga boleh menghasilkan satu
produk atau satu kejayaan yang boleh membehagiakan semua orang. Jadi sebagai
ibu bapa dan masyarakat yang prihatin, kita mestilah mengambil hal ini secara
serius dengan sentiasa berganding bahu bersama pihak sekolah untuk mendapat
kejayaan bersama sama.
4.
RUJUKAN
Malaysia, K. P. (2013). Pelan pembangunan pendidikan Malaysia
2013-2025. Online)(www. moe. gov. my).
Razak, A. Z. A.
(2006). Ciri iklim sekolah berkesan: Implikasinya terhadap motivasi
pembelajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia (Malaysian Journal of
Education), 31.
Seng, T. W. (2005).
Penyelidikan tindakan: Perkembangan profesionalisme ke arah pengamalan
reflektif dan penambahbaikan sekolah. Dalam Prosiding Penyelidikan
Tindakan tahun, 3-4.
No comments:
Post a Comment